Fysiske rammer

Fysiske rammer indenfor i Myretuen

Myretuens fysiske rammer består af:

• 5 stuer. Græshopperne, Humlebierne, Guldsmedene, Mariehønerne og Sommerfuglene som er vores vuggestue.
  • 1 spille/læserum
  • 1 kreativt rum
  • 1 stort fællesrum
  • Børnetoiletter til alle stuer og udetoilet. Alle toiletter er med døre barnet kan lukke og være sig selv.

De fysiske rammer, læringsmiljøet, er vigtige, for at barnet kan udvikle sig. Der skal sættes fokus på, at barnet trives og at der er mulighed for at barnet kan få nogle gode relationer og fordybe sig. Derfor er vi opmærksomme på, at danne små legerum på stuen. Legerummene er flytbare alt efter hvilken børnegruppe vi har. Der kan laves rum/krog til dukkeleg, køkken, LEGO eller noget helt andet efter børnenes initiativ. Børnene kan have mulighed for at lege på tværs af stuerne.

Spille/læserummet giver mulighed for ro og fordybelse, for en lille gruppe børn sammen med en voksen.

Det kreative rum skaber mulighed for at udtrykke sig kreativt uden at blive forstyrret sammen med en voksen.

Fællesrummet er udover et spisested et sted, hvor der er mulighed for større motoriske lege. Her kan der danses og hoppes. Holde fællessamling for alle børn til f.eks. jul. Her kan der også skabes fordybelse, for en lille gruppe til et spil, puslespil eller lego.

Legeplads med plads til fysisk udfoldelse og den stille leg

Fysisk udfoldelse og udforskning får børnene, når de fra deres garderobe går ud til en stor legeplads. Vi har cykelbane, klatretårn, 2 sandkasser, redskabscirkel, og mulighed for lidt gemmeleg og boldspil. Vi bruger også legepladsen til at lave kreative aktiviteter, såsom male, tegne eller lave perler. Der er plads til at eksperimentere, bruge fantasien og gå på opdagelse efter insekter, lege politi, sørøver, far, mor og børn eller spilles bold. Legepladsen rummer et bål sted, hvor der til tider kan tændes op og samles om fællesskabet med f.eks. Kakao og popcorn.  Udenfor er der højere til loftet, giver plads til armbevægelser og mindsker stress. Derfor ser vi uderummet, som et vigtigt læringsrum og benytter os af det, både i mindre grupper, stuevis eller hele børnehuset. Børnene får kendskab til alle årstider ved leg og læring på legepladsen. Vi følger vejrskift så børnene mærker hvordan det føles koldt og varmt og de mærker, når det sner, regner og blæser.

Nærområde der ligger op til gåture langs stisystemet

Nærområdet bliver udnyttet ved brug af stisystemet, som leder os til byens legepladser og skolens område. Skolens område/legeplads bliver ofte brugt af de ældste inden man starter i skole. Dette er med til at gøre børnene trygge til deres nye omgivelser.