Om Børnehuset Myretuen

Omsorg, fællesskab, leg og læring er vores udgangspunkt i børnenes læringsmiljøer

Omsorg er vigtig for os i Myretuen, for at børnene kan føle sig inkluderet og der sker læring for barnet. Dette sker ved, at dit barn bliver set, hørt og forstået af det pædagogiske personale. Omsorgen er der når barnet har brug for hjælp til at vinke til mor og far, komme ind i fællesskabet med de andre børn og når Jeres barn skal opøve læring i alle dagligdagens gøremål.

Anerkendelse og inklusion

Vi anerkender barnet og arbejder derfor ud fra ICDP. Vi møder børnene i øjenhøjde, så de ikke får en følelse at være ”forkerte”. Dette er også med til at barnet får skabt sin egen identitet i den verden, det er en del af. Inklusion er en forudsætning for at kunne trives og udvikle sig. Det er derfor en ret, at barnet føler sig som en del af fællesskabet. Har barnet det svært socialt, støtter vi barnet i at komme ind i fællesskabet.  Dette gøres ved at guide det enkelte barn, barnet skal lære at bruge sin stemme og øve sig i at lytte.

Læring gennem hele dagen

Læring sker hele tiden. Derfor er hverdagens rutiner og gentagelser vigtige og med til at skabe forudsigelighed og genkendelighed for barnet. Læring tilegnes forskelligt fra barn til barn. Derfor har vi i vores arbejde, særlig fokus på at give børnene mulighed for at møde så mange som mulige læringsmiljøer, så de tilpasses den enkelte børnegruppes behov. Der er mange læringsmiljøer i børnehuset. Vi vil gerne uderummet og tilbringer mange timer på vores store legeplads.  Vi mener, at udemiljøet er med til større fordybelse og nærvær ibland voksne og børn.

Fakta om børnehuset Myretuen

En stor og lys kommunal børnehus som er normeret til 75 børn med vippeordning på 10%. Vi er fordelt på 4 stuer med faste voksne.  Mariehøner, Guldsmede, Humlebier og Græshopper. Græshopperne er stuen for de ældste børn. Derudover har vi en vuggestue, Sommerfuglene på 15 børn.