Opstart i Myretuen

Opstartssamtale

Opstarten i børnehuset har en stor medvirken til at gøre barnet tryg. Derfor inviteres alle forældre til en opstartssamtale, gerne inden Jeres barn starter. Dette for at vi i ro og mag sammen kan snakke om Jeres barn og vi kan fortælle, hvem vi er og hvad vi forventer. Det er vigtigt for os, at vi får afstemt vores forventninger til hinanden så vi kan støtte hinandens arbejde med Jeres barn.

Indkøringsperioden/tryghedsfasen

Indkøringsperioden er for os ligeså meget en tryghedsfase, hvor Jeres barn skal blive tryg i at komme i børnehuset. Det er forskelligt fra barn til barn hvor længe det har brug for, inden det bliver tryg. Her er det vigtigt, at man som forældre husker at tænke, at ingen børn er ens. Det er betydningsfuldt, at I har mulighed for god tid til dette, så Jeres barn i dets tempo kan blive glad og tryg ved det nye liv.

Vores rolle som pædagogisk personale i indkøringsperioden

Vores rolle i opstarten vil være at være synlige for barnet. Barnet skal så vidt som muligt have en fast tryg voksen. Det er den voksnes opgave at iagttage barnet, og se hvornår barnet er klar til at blive” sluppet” i samarbejde med Jer forældre. Det er vigtigt, at den voksne viser og guider barnet i dagligdagens rytme. I opstarten går den voksne forrest og senere ved siden og til sidst vil barnet være klar til at den voksne går bagerst.